Persbericht – 20 maart 2020

Corona: senioren helpen elkáár

KBO-Brabant lanceert Belcirkels

KBO-Brabant lanceert het project ‘Onze Belcirkels’, bedoeld om Brabantse senioren telefonisch met elkáár in contact te brengen tijdens de coronacrisis. Om dit mogelijk te maken, verstuurt KBO-Brabant nog dit weekend ruim 100.000 flyers naar zijn 286 lokale Afdelingen. Voor de verspreiding van de flyers doet KBO-Brabant een beroep op vrijwilligers.

Tijdens deze coronacrisis dienen fysieke sociale contacten zoveel mogelijk beperkt te blijven. Leo Bisschops, voorzitter van KBO-Brabant, licht toe wat dat voor senioren betekent: ‘Juist wij ouderen dienen fysiek sociaal contact te beperken. Van veel leden horen we dat het niet meevalt om de dagelijkse activiteiten en contacten te moeten missen. Het is prettig om met lotgenoten op basis van gelijkwaardigheid te kunnen praten.’

Hoe het werkt Belangstellende KBO-leden die het fijn vinden om met andere leden uit de directe omgeving telefonisch in contact te raken, geven toestemming hun telefoonnummer te delen met maximaal negen andere KBO’ers. Zodoende onstaan er clubjes van tien ouderen die elkaars telefoonnummer hebben en gewoon zonder tussenkomst van organisaties of systemen met elkaar bellen. Afgezien van de gebruikelijke belkosten is deelname gratis.

Veilig De Belcirkels zijn uit veiligheidsoverwegingen alleen beschikbaar voor leden van KBO-Brabant. Bisschops: ‘Dat was een lastige afweging waar we uiteindelijk toch voor gekozen hebben. Wij kennen ook de berichten over oplichters die misbruik maken van de coronacrisus en willen kost-wat-kost voorkomen dat zo iemand zich in onze Belcirkels begeeft. Van onze leden weten we wie ze zijn en waar ze wonen. En ongeveer een derde van alle senioren is lid van onze vereniging, dus we hebben hiermee een flink bereik.’

Bisschops: ‘Ontmoeten is wat we doen bij KBO-Brabant. Dat kan nu helaas niet, maar met Onze Belcirkels doen we wat wél kan om onderlinge contacten onder ouderen in stand te houden’.

Voor aanmelden en informatie kijk op: https://kbo-brabant.nl/belcirkels/