Met KBO Made en Drimmelen naar Friedrichroda in de deelstaat Thüringen, Duitsland

Maandag 23 augustus vertrok een groep van 38 deelnemers voor een 6 daagse reis naar Friedrichroda. Iedereen was keurig op tijd zodat we stipt om 8.00 uur konden vertrekken.
Een 1e stop was in Venlo, waar we natuurlijk aan de koffie met Limburgse vlaai moesten. De 2e stop was in Duitsland bij de Möhnesee, het grootste stuwmeer van Europa. Hier werd voor de lunch gezorgd. Voor je naar binnen mocht was een mondkapje verplicht en je moest paspoort en  vaccinatiebewijs te laten zien. Ook bij aankomst bij ons hotel was dit verplicht. Een groot hotel waar meer dan 900 personen kunnen verblijven. Snel naar de kamer om wat op te frissen want we waren net op tijd voor het buffet.
De volgende dag waren we in de ochtend vrij en hadden we de gelegenheid de omgeving te verkennen, daarna vertrokken we naar Hainach waar we een boomkroonpad  op gingen, dit pad ligt 24 meter hoog in de bomen. Gelukkig kon je ook met een lift naar boven. Je loopt dan echt tussen de boomtoppen. Een hele belevenis speciaal door het feit dat 3 mensen kwamen vast te zitten in de lift. Dat gaf een grote hilariteit.
Woensdag is slot Friedenstein in Gotha bezocht, een enorm groot paleis waar nu verschillende musea in zijn gevestigd. De lunch hier was zeer bijzonder er werden klötchen geserveerd. We zijn verder gegaan met de tram naar de Marienglashöhle in Friedrichroda om een bezoek te brengen aan deze grot.
Op de 4e dag  hebben we stad Erfurt met zijn prachtige Dom, de oude Synagoge en een mooie oude binnenstad bezocht. Deze dag werd afgesloten met een bezoek aan het Duitse Braadworst Museum  in Muhlhausen waar natuurlijk ook de braadworst moet worden getest door ons Mayenèrs.
Op de laatste dag zijn we naar het Zeiss Planetarium in Jena geweest waar uitleg werd gegeven  over de eindeloze sterrenhemel waardoor we een beetje een indruk hebben gekregen wat zich daar allemaal afspeelt.
Hierna zijn we naar de prachtige stad Weimar gereden. Een bijzonder mooie stad met prachtige steegjes en bijzondere geveltjes. Een stad echt de moeite waard. Jammer alleen dat het toen regende.
De avonden waren erg gezellig mede door het accordeonspel van dhr. H. Thijssen en natuurlijk daarbij ook een potje kaarten, de laatste avond was het feest compleet en werd er bij de muziek van dhr. Thijssen ook volop gedanst.

Al met al het was een bijzonder fijne vakantie, waarvan naar mijn indruk iedereen heeft genoten en het prima naar zijn zin heeft gehad. Wij in elk geval wel!!!

Een prachtige reis – de mening van een medereiziger.