6-Daagse KBO busreis Noord-Nederland (Zuidlaren)
21-26 augustus 2023

Maandag 21 augustus
Het was zover, we gingen met 42 mensen van KBO Made en Drimmelen
6 dagen op reis en bleven deze keer in eigen land.

Om 8.30 uur vertrokken we met onze nieuwe chauffeur Dennis en een heerlijk zonnetje aan onze zijde richting Houten waar we werden ontvangen met vers gebak en koffie. Na deze stop werd koers gezet naar Giethoorn voor een koffietafel. Daarna was het tijd om door “het Venetië van het Noorden”, Giethoorn te varen. Het mooie Giethoorn wat jaarlijks door vele toeristen wordt bezocht en dat was duidelijk zichtbaar, wat een drukte op het water!! Een prachtig dorp, met vele riet gedekte huizen met een kameel dak, maar zonder wegen en alleen maar water, je kunt je in het hart alleen per boot verplaatsen en daar moet je tijd voor nemen en dat hebben we gedaan. We hebben ervan genoten!!

Voldaan richting Zuidlaren waar we in het hotel aan de Brink werden ontvangen voor ons 6-daags verblijf. Na een heerlijk diner was de avond vrij te besteden.

Dinsdag 22 augustus
Vandaag stond het Hunebedmuseum in Borger op het programma. Na een goede en duidelijke uitleg in de expositieruimte over de leefstijl van onze voorouders, kreeg men een indruk hoe deze mensen 5000 jaar geleden werkten en woonden. Daarna het grootste hunebed van Nederland, wat naast het museum ligt bewonderen, waarbij nog steeds niet duidelijk is hoe oermensen lang geleden, deze hunebedden gebouwd hebben. We mochten hier onze eigen fantasie op los laten.
Over al dit indrukwekkends konden we tijdens een goede lunch in het museum met onze reisgenoten napraten.

Hierna terug naar Zuidlaren, waar het liedje van Berend Botje gezellig in de bus werd meegezongen. De middag was hier vrij te besteden en er was genoeg te zien en te wandelen in dit mooie dorp.
Na wederom een heerlijk diner in het hotel, was er om 8 uur een muziek- en dansavond waar onze KBO-ers van hebben genoten. Er werd gedanst en natuurlijk kon de polonaise niet ontbreken. Met een tevreden gevoel lekker slapen.

Woensdag 23 augustus
Na het ontbijt een nieuw leuk programma voor vandaag: een bezoek aan het Zeehondencentrum in het Groningse dorp Pieterburen, bij velen bekend van Lenie ’t Hart. Zij ving in 1971 zieke zeehonden op, in navolging van het echtpaar Wentzel die in Uithuizen zeehonden al eerder opving, evenals het Texels museum die dit vanaf 1952 deed.
We konden zien hoe de dieren werden opgevangen, verzorgd en voorbereid werden op een terugplaatsing in zee.
Dit alles zonder subsidie en volledig afhankelijk van donaties en vele vrijwilligers, chappeau!!
Na in het zeehondencentrum geluncht te hebben, reden we naar de stad Groningen, een bruisende studentenstad met vele mooie straatjes, terrasjes, tuinen en hofjes. Ook de Martinitoren is een geliefd bezoekersgebouw. Deze toren is per trap te bezoeken, wat een hele klim is om vervolgens van het fraaie uitzicht over de stad Groningen genieten, of neem de roltrap naar het dakterras van het Forum, minder vermoeiend en ook een mooi uitzicht.

Na deze mooie stad terug naar ons hotel in Zuidlaren voor een goed diner. De avond was verder vrij te besteden.

Donderdag 24 augustus
Vandaag iets heel anders, een bezoek aan het schaatsmuseum in het Friese Hindeloopen (reedryden , het Friese woord voor schaatsen).
In het museum wat in 1983 klein gestart is maar inmiddels het grootste museum op schaatsgebied is, zijn vele doorlopers, noren, klapschaatsen, glissen en houtjes te bewonderen, ook de schaatsen waar W.A. van Buren (Willem Alexander) de Elfstedentocht mee heeft gereden zijn in het museum tentoongesteld.
De grootste collectie schaatsen en sleeën en natuurlijk de geschiedenis van de Elfstedentochten zijn hier te bewonderen.
Als bijzonder museumstuk is de geamputeerde grote teen van de in 1963 als 31e geëindigde 23-jarige schaatser Tinus Udding uit het Drentse Uffelte te bewonderen. De teen bleek na de tocht der tochten bevroren en werd daarom verwijderd. De teen staat onder een klein glazen stolpje en is geprepareerd.
Na het ophalen van het schaats- jeugdsentiment en een goede lunch, op naar Eernewoude waar we een rondvaart over de Friese meren gemaakt hebben. Jammer dat het regende, met het zonnetje erbij zou het er net iets anders uitgezien hebben.

Op naar het hotel voor het diner en de avond vrij te besteden.

Vrijdag 25 augustus
Vandaag naar Veenhuizen, een mooi dorp met statige huizen en lanen.
Veenhuizen was vroeger een onvrije kolonie, vele gezinnen, wezen, landlopers en bedelaars werden hier 24 uur per dag bewaakt.
De gevangenis van Veenhuizen werd in 1823 gebouwd als een gesticht voor weeskinderen., later kwam er een bedelaarsgesticht bij.
In 1918 werd Veenhuizen voor het eerst een echte gevangenis voor gedetineerden. In 1984 is Veenhuizen als gevangenis gesloten en kunnen we nu door filmpjes en foto’s de geschiedenis van misdaad en straf ontdekken.
Na een goede lunch in het gevangenismuseum, niet achter tralies en ook geen water en brood, reden we naar Assen waar we een paar uurtjes vrij te besteden hadden. Assen, een totaal andere stad dan Groningen, maar je moet er een keer geweest zijn en die kans kregen we nu.

Op naar ons hotel voor het laatste diner en laatste overnachting.
De avond weer vrij te besteden.

Zaterdag 26 augustus
Na het ontbijt uitchecken, om 09.45 uur werden we uitgezwaaid door het personeel van het hotel, waarna we naar Deventer reden voor een bezoek aan deze Hanzestad. Dennis zette ons bij het voetpontje over de IJssel af, zodat we deze mooie binnenstad na een 5 minuutjes lopen konden bewonderen. Er zijn vele oude straatjes te vinden en bekende bezienswaardigheden zoals de Waag, en het sfeervolle stadsplein de Brink, het grootste plein van Nederland, waar op dat moment de weekmarkt gaande was zodat er helaas geen goed zicht op totale het plein was. Ieder kon voor zichzelf een lichte lunch nuttigen, en eventueel de bekende Deventer Koek mee naar huis nemen. 14.30 Uur namen we het pontje terug naar de overkant waar Dennis met de bus op ons stond te wachten om vervolgens naar Terheijden te rijden waar we de reis afsloten met een diner.

Om 19.00 uur waren we weer terug in Made waar de meesten door familie of vrienden opgehaald werden.

Terugkijkend op een ontspannen, gezellige en leerzame reis met een goede chauffeur, goed hotel en, op een enkel buitje na, een lekker zonnetje met fijne temperaturen, hoop ik u volgend jaar of eerder weer te begroeten bij onze reis of dagtocht(en).